Zarządzanie informacją


Strona główna

- - - - - - - - - - - - - -

> > > Przedmioty:

> > > Zdjęcia

 

Profil: Zarządzanie informacją

Blok: Wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji

Cele edukacyjne

  • Przygotowanie do samodzielnego wyszukiwania informacji.
  • Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego odbioru informacji rozpowszechnianych przez media.
  • Przygotowanie do wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i archiwizowaniu informacji, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów sieci lokalnych i sieci internetowej, multimedialnych źródeł informacji oraz baz danych.

Zadania szkoły

  • Zapewnienie warunków do kształtowania umiejętności samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji.
  • Zapewnienie warunków do posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną.
  • Uzupełnianie bazy informatycznej zgodnie z jej rozwojem technologicznym.
  • Dostarczanie materiałów do krytycznej analizy przekazów informacyjnych.
  • Zapewnienie warunków do rozwijania wiedzy na temat powszechnie dostępnych zasobów informacyjnych.

Treści nauczania

  • Biblioteka źródłem informacji.
  • Dokumenty gromadzone w bibliotekach.
  • Współczesne wydawnictwa.
  • Procesy informacyjno - wyszukiwawcze bibliotek (katalogi, kartoteki, księgozbiór podręczny, bibliografie).
  • Archiwa i muzea, seminaria i konferencje - niedocenione źródła informacji.
  • Mass media (prasa, radio, telewizja) - jako źródło informacji.
  • Rodzaje piśmiennictwa niebeletrystycznego.
  • Zasoby informacyjne w sieciach lokalnych i rozległych.
  • Analiza treści informacji pochodzących z sieci internetowej pod kątem wyselekcjonowania informacji pożądanych.
  • Analiza programów multimedialnych jako źródła informacji.
  • Wyszukiwanie informacji w różnych typach baz danych.
  • Archiwizacja danych.
  • Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł.
  • Kryteria przydatności zgromadzonych informacji i ich porządkowanie z różnych punktów widzenia.

Osiągnięcia

  • Korzystanie z różnych źródeł informacji: podręczników, prac specjalistycznych oraz popularnonaukowych, piśmiennictwa praktyczno-użytkowego, słowników i encyklopedii, norm technicznych, kart organizacyjnych stanowisk pracy, instrukcji obsługi urządzeń, dokumentów pozatekstowych (medialnych).
  • Wyszukiwanie informacji pochodzących z różnych źródeł tekstowych i pozatekstowych.
  • Analizowanie informacji w celu ich selekcji i segregacji.

wróć

 

 
© 2004-2008 ZSP w Pszowie